Media społecznościowe jako źródło informacji

Czy wiecie, jak duża grupa osób korzysta z mediów społecznościowych i Internetu w poszukiwaniu informacji na temat trądziku pospolitego?

Trądzik pospolity (acne vulgaris, AV) to przewlekła choroba zapalna, która zwykle dotyka twarzy i górnej części ciała i charakteryzuje się występowaniem: łojotoku, zaskórników, grudek, krostek, guzków, a czasem blizn. O trądziku wspominaliśmy ostatnio ( LINK ) Najczęściej występuje u nastolatków. Dotyka około 9,4% światowej populacji. Trądzik może trwać latami i mimo leczenia pozostawiać trwałe blizny na skórze. Niestety negatywnie wpływa na funkcjonowanie psychospołeczne i jakość życia pacjentów. Często prowadzi do „wycofywania się”, a nawet do depresji. Okazuje się, że znaczny procent młodych osób korzysta z mediów społecznościowych i Internetu, aby uzyskać informacje na temat AV. Trzeba jednak pamiętać, że Internet to nie tylko skarbnica użytecznych informacji, ale również ogromne zasoby treści o wątpliwej wartości. W sieci pojawia się mnóstwo niesprawdzonych, a często także fałszywych informacji. Dlatego do wiedzy zdobytej w Internecie powinniśmy podchodzić z dużą ostrożnością. Dezinformacja uzyskana z Internetu i niewłaściwe metody leczenia mogą powodować poważne problemy u pacjentów z trądzikiem pospolitym (zresztą, nie tylko w przypadku trądziku, ale i wielu innych chorób). Dlatego autorzy artykułu, który ukazał się na łamach październikowego Wydania Journal of Cosmetic Dermatology (Vol. 23, Issue10, October 2024, p 3312-3318) przeanalizowali dane socjodemograficzne pacjentów z trądzikiem pospolitym, częstotliwość korzystania przez nich z Internetu jako źródła informacji.

Grupa badawcza

Grupa tureckich specjalistów przeprowadziła opisowe, przekrojowe badanie w szpitalu szkoleniowo-badawczym w Turcji. W badaniu wzięło udział 481 (94,3%) z 510 pacjentów w wieku 14 lat i starszych, którzy zgłosili się do Dermatology Polyclinic w okresie od lutego do kwietnia 2021 r. i u których zdiagnozowano AV. Dziewiętnastu pacjentów, którzy odmówili udziału w badaniu, nie zostało w nim uwzględnionych. Pisemną świadomą zgodę uzyskano od wszystkich uczestników przed udziałem w projekcie.

Zbieranie danych

Uczestników poproszono o wypełnienie 4-częściowej, anonimowej, samodzielnie przeprowadzonej ankiety. W pierwszej części znajdowały się pytania socjodemograficzne, w tym o wiek uczestników, płeć, status edukacyjny i stan cywilny. Druga część to pytania pozwalające ocenić, jak długo trwa choroba, jakie leki stosowano w leczeniu AV, obecność AV w rodzinie i gdzie zlokalizowany jest trądzik. W kolejnej części zadawano pytania mające na celu zbadanie nawyków i postaw uczestników w zakresie korzystania z mediów społecznościowych i Internetu w odniesieniu do AV. Uczestnikom zadawano pytania o platformy mediów społecznościowych, z których najczęściej korzystają, jakich informacji szukają w Internecie, czy dzielą się tymi informacjami ze swoimi lekarzami i czy oglądają programy telewizyjne/radiowe. Ostatnia, czwarta część to pytania o pokarmy, które zdaniem pacjentów nasilają u ich trądzik.

Wyniki

Jak już wspomnieliśmy, w badaniu wzięło udział 481 pacjentów z AV. 60,1% pacjentów stanowiły kobiety, a 39,9% mężczyźni. 42,4% było w wieku 13-18 lat, 43,9% w wieku 19-25 lat, a 13,7% miało 26 lat i więcej. Średni wiek wynosił 19,7 ± 4,12 roku. Kiedy uczestników zapytano o korzystanie z mediów społecznościowych jako źródła informacji o ich chorobach, stwierdzono, że 24,3% pacjentów korzystało z mediów społecznościowych, 21,4% nie korzystało z nich, a 54,3% korzystało z nich czasami.

Korzystanie z mediów społecznościowych i Internetu w odniesieniu do AV było statystycznie istotnie wyższe u mężczyzn, uczestników w wieku 13-18 lat, osób samotnych, osób z trądzikiem tylko na twarzy, absolwentów szkół średnich, osób bez rodzinnej historii trądziku i osób, których czas trwania choroby przypadał na pierwsze 2 lata. 76,4% pacjentów AV korzystających z mediów społecznościowych korzysta z YouTube, 71,2% z Google, 59,5% z Twittera (X), 59% z Facebooka, 59% z Instagrama, a 11,6% korzystało z blogów pacjentów. 90,2% pacjentów szukało lekarzy, 77,2% leków, 96,3% informacji na temat trądziku, a 96,8% medycyny komplementarnej i alternatywnej (CAM) w Internecie.

Według omawianego badania 24,3% pacjentów z AV stale korzysta z platform mediów społecznościowych, a 54,3% czasami w celu leczenia trądziku. Ten wysoki wskaźnik korzystania z mediów społecznościowych został również wykryty w poprzednich badaniach, w których raportowano korzystanie z mediów społecznościowych w leczeniu trądziku. W innym badaniu przeprowadzonym w Tajlandii, gdy pacjentów zapytano, skąd uzyskali informacje o AV, pierwszą odpowiedzią było „od znajomych”, a drugą „media społecznościowe”.

Podsumowanie

Dane Autorów pokazują, że aż 78,6% pacjentów z trądzikiem pospolitym czerpie wiedzę na temat swojej choroby w mediach społecznościowych i Internecie. Częściej dotyczy to mężczyzn niż kobiet, a także osób samotnych, w pierwszych 2 latach choroby, jak również młodej populacji i nastolatków. Ze względu na obecność wielu nieprawdziwych informacji w Internecie i mediach społecznościowych na temat trądziku pospolitego i metod jego leczenia, które mogą prowadzić do niebezpiecznych konsekwencji, pacjenci powinni być informowani o niebezpieczeństwach związanych z informacjami zamieszczanymi w mediach społecznościowych, powinni być informowani o szkodach wyrządzanych przez leki stosowane bez recepty i bez zalecenia lekarza.

Social media use as a source of information by acne vulgaris patients, Journal of Cosmetic Dermatology, Volume23, Issue10, October 2024, Pages 3312-3318

Related posts

Leave a Comment