Czy i jak zmieniły się nawyki higieniczno-kosmetyczne polskich kobiet w okresie „wybuchu” i rozwoju Covid-19?

Nie da się ukryć, że Covid-19 miał i wciąż ma ogromny wpływ na wiele aspektów życia. Szczególnie silnie odczuliśmy ograniczenia związane z wychodzeniem z domu („Zostań w domu”) i unikanie bezpośrednich kontaktów społecznych. Nagle zaczęliśmy mieć (chociaż nie wszyscy, bo część osób jak wcześniej chodziła normalnie do pracy) bardzo dużo wolnego czasu, który wykorzystywaliśmy w różny sposób – robiliśmy gruntowne porządki w domach, remonty, przygotowywaliśmy wymyślne potrawy, nadrabialiśmy zaległości w czytaniu itp. itd..

Istniejące zagrożenie dla zdrowia (i życia) spowodowało, że bardziej zadbaliśmy o czystość wokół siebie i czystość skóry, szczególnie rąk, a w związku z tym, że gabinety kosmetyczne i fryzjerskie były zamknięte, a co za tym idzie liczne zabiegi, którym regularnie się poddajemy były niedostępne, niektóre z nich zmuszeni byliśmy wykonywać samodzielnie w domu.

Co z naszą dbałością o higienę?

Trafiliśmy na publikację, badanie ankietowe przeprowadzone przez lekarzy z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, mające na celu sprawdzenie, czy nastąpiły jakiekolwiek zmiany standardów mycia i stosowania kosmetyków podczas pandemii w porównaniu do okresu wcześniejszego. Okazuje się, że jest to pierwsze i jedyne tego typu badanie. Przeprowadzone zostało anonimowo na 140 polskich kobietach. Badanie dotyczyło rutynowych czynności higienicznych przed i w trakcie pandemii, takich jak mycie rąk, mycie włosów, kąpiele, stosowanie środków dezynfekujących oraz stosowanie określonego rodzaju kosmetyków.

Uczestniczki badania

Trzydzieści procent badanych stanowiły kobiety w wieku 18-25 lat, 22,9% w wieku 26-35 lat i 27,8% w wieku 45-65 lat. Najmniej odpowiedzi uzyskano od kobiet w wieku 36-45 – 16,4% i starszych, powyżej 65 lat – 2,9%.

Większość badanych posiadała wykształcenie wyższe – 61,4%. Drugą co do wielkości grupą były osoby z wykształceniem średnim (28,6%), zaś 8,6% miało wykształcenie zawodowe. Pozostałe osoby miały wykształcenie niepełne średnie i zawodowe (0,7%).

Największy odsetek respondentek mieszkał w miastach do 50 000 mieszkańców – 45,7%, 30,7% – w miastach powyżej 250 000 mieszkańców, i 16,4% – na wsi. Najmniej liczne grupy obejmowały kobiety z miast do 100 000 mieszkańców – 5% i miast do 250 000 mieszkańców – 2,1%.

Większość badanych wykonywała prace biurowe – 45,7%. Studenci stanowili 19,3% i pracownicy – 18,6%. Bezrobotne panie stanowiły 7,9%.

Styl pracy większości respondentek w czasie pandemii uległ istotnej zmianie – 42,1% z nich wskazało, że były czasowo zwolnione z pracy przez swojego pracodawcę, 26,4% wykonywało pracę w domu (home office). Mniej niż 1/3 respondentek (31,4%) pracowała w swoim zwykłym miejscu pracy.

Rezultaty badania

Uczestniczki badania zadeklarowały częstsze mycie rąk jak również zwiększone użycie środków dezynfekujących podczas pandemii COVID-19, co nie dziwi, bo o myciu rąk i ich dezynfekcji „trąbi” się wszędzie. Interesujące jest jednak to, że przed pandemią 81,1% kobiet miało zwyczaj mycia twarzy dwa razy dziennie, a 11,4% kobiet raz dziennie. W ankiecie indywidualne odpowiedzi wahały się od 3 do 6 razy dziennie. W czasie pandemii 79,1% kobiet myło twarz dwa razy dziennie, a 7,1% osób raz dziennie. Odpowiedzi wskazują na tendencję do znacznego zwiększania ilości myć: „za każdym razem, gdy wracasz do domu”, „wielokrotnie”, „kilka razy dziennie”, a nawet „8-10 razy dziennie”.

Częstotliwość brania pryszniców w czasie epidemii nieznacznie wzrosła na korzyść tych kobiet, które kąpały się dwa razy dziennie (30% badanych) i raz dziennie (65% badanych). Co ciekawe, jedna z respondentek zauważyła, że obecnie korzysta z prysznica 3 razy dziennie, czego nikt nie deklarował przed epidemią. W przeszłości więcej osób (72,9%) brało prysznic raz dziennie. Ci co czynność tę podejmowali dwa razy dziennie stanowili 22,9%. Nieznacznie natomiast zmniejszyła się liczba osób myjących włosy.

W ankiecie pytano także o ew. zmiany częstotliwości stosowania kosmetyków takich jak farby do włosów, maski i odżywki do włosów, kremy pod oczy, kremy do twarzy, toniki do skóry, sera do twarzy, maseczki do twarzy, peelingi do twarzy, balsamy do ciała, peelingi do ciała, kremy do rąk, kremy do stóp, odżywki do paznokci, lakiery do paznokci, szminki, kolorowe kosmetyki do twarzy i oczu, perfumy i dezodoranty/antyperspiranty. Badanie wykazuje, że nastąpił istotny statystycznie wzrost stosowania kremu do rąk oraz zmniejszenie częstości stosowania kolorowych kosmetyków do twarzy i oczu, szminek, odżywek i lakierów do paznokci, farb do włosów i perfum.

Badanie, na które się powołujemy, dokumentuje, że podczas pandemii COVID-19 zaszły pewne zmiany w nawykach higieniczno-kosmetycznych – nastąpił wzrost dbania o higienę (częściej myjemy ręce, częściej się kąpiemy). Dodatkowo stosujemy więcej kremu do rąk. Mniej natomiast korzystamy z kosmetyków do makijażu i lakierów do paznokci.

Co też interesujące, ponad połowa respondentek zamierza wrócić do stosowania dotychczasowych zwyczajów w pielęgnacji higieniczno-kosmetycznej, ale prawie połowa deklaruje, że utrzyma nowe nawyki także po zakończeniu pandemii.

Jak jest z Wami? Zmieniły się Wasze nawyki? A jeśli tak – czy pozostaniecie przy nowych czy wrócicie do starych zwyczajów?

Przygotowano na podstawie artykułu: „Hygienic and cosmetic care habits in polish women during COVID-19 pandemic”, J Cosmet Dermatol. 2020;19:1840–1845.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/jocd.13539

Related posts

Leave a Comment